Adaptacja dzieci zaczynających edukację przedszkolną
Adaptacja to przystosowanie dziecka do środowiska przedszkolnego. Jest ona procesem długotrwałym, złożonym i wielostronnym. Dziecko w tym czasie potrzebuje czasu, cierpliwości i zrozumienia zarówno od rodziców jak i nauczycieli, aby móc przystosować się do nowej dla niego sytuacji. Niektórzy autorzy stosują pojęcie dojrzałości przedszkolnej definiując ją jako „osiągnięcie takiego stopnia rozwoju fizycznego, umysłowego, społeczno-emocjonalnego, jaki pozwala mu na pozostawanie w ciągu kilku godzin dziennie, pod opieką personelu przedszkola i współuczestniczenia w zajęciach tam organizowanych”.
Dojrzałość przedszkolną rozwijamy w dziecku między innymi poprzez:
Rozwijanie samodzielności, szczególnie w zakresie czynności samoobsługowych – takich jak korzystanie z toalety, mycie rąk, jedzenie.
Przyzwyczajanie dziecka do dłuższego skupiania uwagi przez obserwację przyrody, gry i zabawy z regułami, wspólne oglądanie obrazków, słuchanie piosenek i opowiadań.
Psychiczne przygotowanie malucha do zmiany.
Kształtowanie pozytywnej motywacji dotyczącą przekroczenia progu przedszkola, ułatwianie nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, kształtowanie umiejętności porozumiewania się z innymi dziećmi i dorosłymi.
Stwarzanie okazji do samodzielnego rozwiązywania problemów: wykonywanie wspólnych prac domowych takich jak przygotowywanie posiłków, sprzątanie, zakupy. Dzięki takim aktywnościom dziecko nabywa umiejętności samodzielnego organizowania sobie pracy, dba o własne rzeczy, zabawki oraz porządkuje swoje miejsce pracy i zabawy.
Wyrobienie w dziecku poczucia obowiązku, czemu sprzyja sumienne wykonywanie łatwych prac z własnej inicjatywy lub na polecenie rodziców. Niezbędne jest także rozwijanie wytrwałości i wyrobienie nawyku doprowadzania rozpoczętych działań do końca.
Czuwanie nad prawidłowym, ogólnym rozwojem oraz pracę nad korygowaniem i kompensowaniem braków i trudności dziecka. Szczególną uwagę należy zwrócić na wadliwą postawę, płaskostopie, krótkowzroczność, zeza, kłopoty ze słuchem, wady wymowy, jąkanie, zaburzenia motoryczne – jest to bardzo ważna kwestia, która, zaniedbana może mieć negatywny wpływ na rozwój w późniejszych latach.
Priorytetem naszego przedszkola jest to, by każde dziecko czuło się w nim dobrze, bezpiecznie i komfortowo. Wiemy jednak, że na początku w przedszkolu dla dzieci jest wszystko obce. Wówczas pozostawione bez bliskich odczuwają lęk, strach i niepokój. Nie mniej przykre uczucia towarzyszą rodzicom rozstającym się ze swoimi pociechami.Aby zapobiec tym wszystkim negatywnym przeżyciom, zarówno małego, jak i dorosłego człowieka, przy przekraczaniu progu przedszkola, organizujemy spotkania adaptacyjne dla naszych przyszłych przedszkolaków 3 i 4 letnich wraz z rodzicami w każdy czwartek czerwca : 5, 12 i 26 w godzinach 16.00 – 17.00.
Będzie to doskonała okazja, aby:
poznać nauczycielki i nowych kolegów i koleżanki,
zapoznać się z salą i zabawkami,
wspólnie pobawić się i oswoić z przedszkolnym rytmem dnia.